Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna

Integracja Sensoryczna to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po to, by móc wysłać potrzebną informację zwrotną w celu odpowiedniej reakcji adaptacyjnej. Mózg w każdej chwili naszego życia odbiera, segreguje i przetwarza bodźce zmysłowe. Przy niedoborze lub braku dopływu bodźców tworzenie integracji zmysłowej jest zakłócone i w związku z tym rozwój właściwych odpowiedzi ruchowych i sposobów zachowań jest zaburzony. U wielu dzieci zachowania/ trudności szkolne mogą być spowodowane zaburzeniami w integracji sensorycznej. Zaburzenia SI zakłócają rozwój społeczny, emocjonalny, zdolności ruchowe i ograniczają uczestnictwo w zróżnicowanej aktywności.

O potrzebie przeprowadzenia terapii decydują wyniki diagnozy. Zajęcia SI mają formę aktywnej zabawy ruchowej, podczas której dziecko huśta się, balansuje, turla się, jeździ na deskorolce oraz różnorodnych zadań do wykonania, w których dziecko chętnie uczestniczy. Spotkania zazwyczaj odbywają się 1-2 razy w tyg, zajęcia trwają 55 min. Postępy w terapii monitorowane są co 6 miesięcy poprzez wykonywane testy i obserwację zachowań dziecka. To proces długotrwały, ale przynoszący efekty.

Dzieci uwielbiają zajęcia metodą SI, ponieważ świetnie się bawią, w fajnej, przyjaznej atmosferze.

 

Terapia integracji sensorycznej może być prowadzona wyłącznie przez certyfikowanego terapeutę, a jej podstawą musi być diagnoza.

 

Wybrane objawy nieprawidłowego przetwarzania bodźców:

 

Dotyk

 

Nadmierna wrażliwość

  • niechęć do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych np: mycie włosów, obcinanie włosów i paznokci, mycie zębów
  • trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów
  • unikanie używania rąk
  • izolowanie się od dzieci
  • zachowania (popychanie, szturchanie) mogące być uznawane za agresywne
  • negatywne emocje podczas ubierania się

Zbyt mała wrażliwość

  • zmniejszona wrażliwość na ból
    (podczas zastrzyku, uderzenia, zadrapania)
  • poszukiwanie zabaw związanych z uciskiem, wibracjami
  • nieświadome zadawanie bólu
  • ignorowanie piasku, kamyka w bucie
  • nieadekwatne ubranie do pogody z powodu słabego odczuwania temperatury

 

Ruch

 

Nietolerancja ruchu

  • zbytnia ostrożność
  • lęk przed huśtaniem, kręceniem, wspinaniem
  • nieprawidłowa równowaga
  • ostrożność podczas wchodzenia i schodzenia ze schodów

Zbyt mała wrażliwość

  • poszukiwanie ekstremalnych zabaw
  • brak lęku przed wysokością
  • bujanie się na krześle
  • potrzeba bycia w ruchu

 

Słuch

 

Wzmożona wrażliwość

  • łatwe wybudzanie się
  • zatykanie uszu dłońmi,
  • brak tolerancji na głośne dźwięki
  • strach przed konkretnymi dźwiękami
  • złe samopoczucie w miejscach do zabawy.

Słabsza wrażliwość

  • opóźniony rozwój mowy
  • nie zauważanie pewnych dźwięków
  • trudności z określeniem kierunku dźwięku
  • nieprawidłowe rozumienie poleceń
  • konieczność kilkakrotnego powtórzenia polecenia

 

Zapach

 

Nadwrażliwość na zapachy

  • częste zwracanie uwagi na brzydki zapach, podczas gdy inni go nie czują
  • reagowanie nudnościami, wymiotami
  • zatykanie nosa
  • wrażliwość może mieć związek z wybiórczością pokarmową

Słabsza wrażliwość

  • brak reakcji na bardzo intensywne zapachy
  • trudności z różnicowaniem

 

Wzrok

 

Nadmierna wrażliwość

  • unikanie kontaktu wzrokowego
  • unikanie blasku słońca
  • łzawienie
  • zamykanie oczu pod wpływem światła

Słabsza wrażliwość

  • niezauważanie zbliżających się przedmiotów np. piłki,
  • niezauważanie zmian w sali, pokoju
  • brak reakcji nazbyt jasne światło

 

Diagnoza

 

Aby można było przeprowadzić efektywną terapię, należy wykonać diagnozę.

Ocena procesów Integracji Sensorycznej przeprowadzana jest na trzech osobnych spotkaniach i składa się z poszczególnych części:

  • Wywiadu z rodzicami - terapeuta pyta rodziców o przebieg ciąży, poród, rozwój dziecka w pierwszych latach życia, przebyte choroby, preferowane aktywności oraz trudności z jakimi boryka się ich dziecko.
  • Rodzice wypełniają również szczegółowy kwestionariusz, który jest uzupełnieniem wywiadu.
  • Obserwacja kliniczna- dziecko wykonuje zadania polecone przez terapeutę, które pozwalają wnioskować o jego równowadze, koordynacji, napięciu mięśniowym, planowaniu motorycznym, motoryce małej i dużej, pracy gałek ocznych, reakcji na ruch oraz reaktywności na bodźce sensoryczne.
  • Testy - wykonywane u dzieci, które ukończyły 4 lata, testy są standaryzowane i pozwalają określić poziom praksji, koordynacji, czucia ruchu, czucia własnego ciała, zdolności grafomotorycznych, percepcję dotykową i równowagę.
  • Omówienie diagnozy, podsumowanie, plan terapii - terapeuta przedstawia rodzicom wyniki badań oraz ewentualne zalecenia do pracy z dzieckiem w domu. Każdy rodzic otrzymuje diagnozę pisemną.